BREAKING NEWS

News Ticker --- 31-12-2022 SEDE VACANTE 31 DECEMBER 2022 --- Einde berichten ---

donderdag 16 januari 2014

Giuseppe Kardinaal Siri over pectorale kruisen...

Giuseppe Kardinaal Siri

































In 1984 gaf Giuseppe Kardinaal Siri, een interview aan Mgr. Virgilio Levi voor het weekblad, Oggi.

Bij deze gelegenheid stelde Levi aan Kardinaal Siri de volgende provocerende vraag: "Eminentie, waarom paradeert u rond met een pectoraal kruis van goud en edelstenen, wanneer op dit ogenblik bijna alle bisschoppen zich tot een eenvoudig zilveren, metalen of houten kruis beperken?"

Het lucide antwoord van Kardinaal Siri luidde:

"Ten eerste paradeer ik niet rond met dit kruis. Ik draag het. Want ik ben eerst en vooral géén huichelaar. Ik heb prelaten gezien met houten pectorale kruisen, die op de achterkant met edelstenen ingelegd waren. Wat is de betekenis daarvan?

Ten tweede hebben de emigranten uit Ligurië, die nu in Argentinië wonen, mij dit kruis bij mijn bisschopswijding cadeau gedaan. Ik draag dit kruis om hen te eren en hen in mijn herinnering te houden.

Ten derde, 'armoede' gaat niet over dit soort van dingen.

Tot slot, ter gelegenheid van mijn reis naar de Sovjetunie werd ik zelfs door de 'Opperste Sovjet' geprezen voor mijn eerlijkheid en omdat ik het aandurfde om openlijk de tekenen van mijn Geloof en mijn rang binnen de Kerk te dragen zonder deze uit angst voor hen te verbergen."


Paus Benedictus XVI bij het graf van Kardinaal Siri in Genua
Kardinaal Siri en Koning Boudewijn

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Een grote en dappere strijder voor de Heer.
Onder zijn leiding telde het seminarie van Genua in de 50er jaren tot 300 seminaristen, terugvallend na het concilie op 50 tot 60 (nog altijd Meer als het tienvoudige in Vlaanderen).
Niets schilddert beter de totale verwarring en wankelmoedigheid in de kerk in jaren 70 als zijn gesprekken met AB Msgr. Lefebvre.
Siri's grote inzet voor een goede opleiding van de clerus, voor Respekt en liefde voor de Liturgie en gehechtheid aan de traditie vormde de basis voor de stichting en de opblei van het Institutum Christi Regis Summi Sacerdotis (ICRSS/engl.IKR) met het beroemde en florende seminarie in Gricigliano- nieuwe evangelizering in puurste vorm!
Illustratief voor de haat tegen de Traditie: bij de eerste priesterwijdingen van dit Instituut wou in gans Frankrijk laat staan Europa geen bisschop deze mensen incardineren;
Het was Bisschop Siméon Obamba van Mouila in Gabon, zelf nog tot Priester gewijd door Msgr. Lefebvre, die de gewijde seminaristen bij zich incardineerde.
RIP- Deze dappere bisschop was een zegen en een voorbeeld voor de Hl. Kerk (dat kann over de vlaamseb. in de jaren 80 en 90 niet gezegd worden)
(Overigens: de huidige preek van P. Franciscus in het domus St. Martae geselt de in Vlaanderen begane schandalen met RvG, EdJ,GD en zovele andere in ongezouten taal- Dát zou gans groot op kerknet gepubliceerd moeten worden!
Maar geen angst: dat zullen ze toch niet doen
Arm worden jongens: "Des te beter!")

Anoniem zei

Een vergeten kardinaal?

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

S.E. Mons. Mario OLIVERI - Vescovo emerito di Albenga-Imperia

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

We Stand In Support of Padre Stefano Manelli

Paus Benedictus XVI

Paus Benedictus XVI

Een meditatie over het Heilig Misoffer

2 Timoteüs 2:3 Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus

2 Timoteüs 2:3  Neem ook uw aandeel in het lijden als een goed krijgsknecht van Christus Jezus
-------- “Wij zijn de zonen van de Kruisvaarders en we zullen niet terugdeinzen voor de zonen van Voltaire.” -------- -------- “We are the sons of the Crusaders and we shall not recoil before the sons of Voltaire.” ------------------------- -------- “Noi siamo i figli dei Crociati e non indietreggeremo davanti ai figli di Voltaire!” ---------------------------------